H αναμονή για τη επιλογή ραντάρ ενεργού διάταξηςφάσης για το F-16 τελείωσε. Η Lockheed Martin ανακοίνωσε την επιλογή του ραντάρ ηλεκτρονικής σάρωσης της Northrop Grumman, Scalable Agile Beam Radar (SABR) για το πρόγραμμα αναβάθμισης και εκσυγχρονισμού F-16 της αμερικανικής αεροπορίας, έναντι του Raytheon Advanced Combat Radar (RACR).
Να υπενθυμίσουμε ότι η USAF, σαν την κύρια ανάδοχο του προγράμματος, είχε αναθέσει στην Lockheed Martin την αξιολόγηση και επιλογή του τύπου ραντάρ AESA που θα χρησιμοποιηθεί στο πρόγραμμα. Μια μικρή αλλά σημαντική λεπτομέρεια στο θέμα είναι ότι με τον τρόπο που έγινε η επιλογή αλλά και η διαδικασία προμήθειας σαν CFE (contractor furnished equipment) απαγορεύει στην Raytheon να προσβάλει με κάποιο τρόπο τον διαγωνισμό (προφανώς η USAF πήρε τα μαθήματά της από πρόσφατα περιστατικά, όπως το KC-46 και την LAS).
H επικράτηση του SABR είναι σίγουρα πολύ σημαντικό βήμα για την Northrop Grumman, καθώς η επιλογή της για το πρόγραμμα της USAF της δίνει σημαντικά ατού στη διεθνή αγορά και τις χώρες που θα επιδιώξουν αντίστοιχα προγράμματα εκσυγχρονισμού των δικών τους Fighting Falcon. To SABR που αντλεί τεχνολογίες από τα APG-77 και APG-81 των F-22 και F-35 αντίστοιχα, θα χρησιμοποιηθεί και στο πρόγραμμα αναβάθμισης-εκσυγχρονισμού των F-16 Block 20 της Ταϊβάν.
Πρόκειται για μια απόφαση που ενδιαφέρει την Ελλάδα από πολλές πλευρές: Πρώτον σε ότι αφορά την επιλογή του δικού της ΑΕSA ραντάρ για τα μαχητικά της F-16 της ΠΑ και κατά δεύτερον για τον αντιπρόσωπο της Northrop Grumman στην ελλάδα σε ότι αφορά τα ραντάρ AESA, ο οποίος είναι ο όμιλος ΑΧΟΝ του Θ.Λιακουνάκου ο οποίος διώκεται ήδη σε βαθμό κακουργήματος για το σκάνδαλο του συστήματος ηλεκτρομικού πολέμου που είχε αναλάβει να κατασκευάσει η εταιρεία του SONAK.
Σε περίπτωση που επιλεγεί να μπει AESA στα F-16 Block 50/52+ και εν καιρώ και στα Advanced, οι άνθρωποι που θα αναλάβουν την τοποθέτησή του θα είναι η εταιρεία ΑΧΟΝ.
Σε βάρος της οποίας βρίσκονται σε εξέλικξ και μία σερά άλλες εισαγγελικές έρευνες για υπόθέσεις προμηθειών των ΕΔ, όπως το πρόγραμμα αυτορποστασίας ASPIS II, το πρόγραμμα προμήθειας των αρμάτων μάχης LEO2HEL, το πρόγραμμα προμήθειας των ελικοπτέρων ΑΗ-64D Longbow Apache κλπ.
Πάντως η ελληνική επιλογή ίσως καθοριστεί και από το αν θα έρθει έτερος βασικός παίκτης "να παίξει" στο παιχνίδι των βασικών μαχητικών της ΠΑ, δίπλα στα F-16 και Mirage 2000-5. Τυχόν είσοδος μεταχειρισμένων F-15C/D θα μπορούσε να αλλάξει τις ισορροπίες υπέρ Raytheon καθώς η Boeing έχει στενότερες σχέσεις με την συγεκριμένη αμερικανική εταιρεία, ειδικά στην Ελλάδα και τα ραντάρ που τοποθετεί στα μαχητικά της είναι της Reytheon.
Δηλαδή η τοποθέτηση ραντάρ AESA στο στόλο των made in USA μαχητικών θα μπορούσε να αφορά το RACR για λόγους οποιοτυπίας.
Αντιπρόσωπος της Boeing εν προκειμένω είναι ο Φώτης Ηλιούδης, ο οποίο προωθεί και την υπόθεση παραχώρησης των μέσων μεταφορικών ελικοπτέρων CH-47D από τις ΗΠΑ στην Ελλάδα, προκειμένου να αναλάβει η εταιρεία του την εκτέλεση ενός προγράμματος αναβάθμισης και εκσυγχρονισμού των παλαιών ελικοπτέρων του Αμερικανικού Στρατού.
Παρόλα αυτά το τοπίο στην μάχη των AESA για το F-16 αλλά και των άλλων μαχητικών που ίσως εκσυγχρονιστούν με τον ίδιο τρόπο δεν έχει τελειώσει οριστικά για την Raytheon, καθώς το δικό της ραντάρ RACR έχει επιλεγεί για το πρόγραμμα της Νότιας Κορέας όπου η RoKAF επέλεξε σαν κύριο ανάδοχο την BAE Systems.
Δεν αποκλείεται μάλιστα να δούμε μια τέτοια σύμπραξη στην διεθνή αγορά, δηλαδή Lockheed Martin-Northrop Grumman και ΒΑΕ Systems-Raytheon, που είναι εξαιρετικά σημαντική με 400-600 περίπου F-16 «ώριμα» για την υλοποίηση ενός τέτοιου προγράμματος.
Τμήμα ειδήσεων defencenet.gr
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου