Η 126 ΣΜ του Ηρακλείου, μπορεί πριν από λίγους μήνες να κατάφερε να ανταποκριθεί με απόλυτη επιτυχία στην πρώτη βολή πιστοποίησης του συστήματος S-300 από την 11η Μοίρα Κατευθυνόμενων Βλημάτων, ωστόσο τα συμφέροντα που της βάζουν τώρα λουκέτο δεν είναι εύκολο να ... αναχαιτιστούν.
Γράφει ο Γιώργος Λαμπράκης
Σύμφωνα με πληροφορίες του defenceline.gr, χθες κατά τη διάρκεια ενημέρωσης του Γενικού Επιτελείου Αεροπορίας προς τη διοίκηση της 126 Σμηναρχίας Μάχης ανακοινώθηκε η τελική απόφαση για το θέμα, το οποίο πολλοί περίμεναν πως θα είχε "παγώσει" μετά τις εξελίξεις των προηγούμενων μηνών με την επιτυχημένη βολή των S-300 στο Πεδίο Βολής Κρήτης. Μάλιστα όπως φαίνεται από τις τελευταίες εξελίξεις, η κατάργηση της 126 Σμηναρχίας Μάχης θα γίνει με γοργούς ρυθμούς καθώς τα συμφέροντα πιέζουν ασφυκτικά. Και ποια είναι αυτά; Κατ' αρχήν η Υπηρεσία Πολιτικής Αεροπορίας η οποία θέλει να επεκτείνει τις εγκαταστάσεις του αερολιμένα "Νίκος Καζαντζάκης" του Ηρακλείου, του πρώτου αεροδρομίου σε πτήσεις τσάρτερ κατά τη διάρκεια της τουριστικής σεζόν.
Πιέσεις ασκεί σύμφωνα με πληροφορίες και η εταιρεία που διαχειρίζεται την επίγεια εξυπηρέτηση των πολιτικών αεροσκαφών, ενώ και οι τουριστικοί παράγοντες ζητούν επιτακτικά περισσότερους χώρους για τη στάθμευση των τουριστικών λεωφορείων και των ενοικιαζόμενων αυτοκινήτων. Οι μόνοι χώροι που μπορούν να διατεθούν για επέκταση των υφιστάμενων εγκαταστάσεων του αερολιμένα, είναι οι χώροι που σήμερα χρησιμοποιούνται από την 126 Σμηναρχία Μάχης καθώς όλη η υπόλοιπη έκταση έχει σταδιακά παραχωρηθεί για την εξυπηρέτηση των αναγκών του "Νίκος Καζαντζάκης" και των ιδιωτικών εταιρειών.
Αν στα παραπάνω προσθέσουμε και το ενδιαφέρον του ΤΑΙΠΕΔ για την αξιοποίηση και διάθεση της δημόσιας γης σε ιδιώτες, τότε το αποτέλεσμα της ... εξίσωσης προκύπτει με ευκολία. H περιοχή άλλωστε θεωρείται "φιλέτο", με την αξιοποίησή της για άλλους σκοπούς να ήταν ουσιαστικά θέμα χρόνου...
Πιέσεις ασκεί σύμφωνα με πληροφορίες και η εταιρεία που διαχειρίζεται την επίγεια εξυπηρέτηση των πολιτικών αεροσκαφών, ενώ και οι τουριστικοί παράγοντες ζητούν επιτακτικά περισσότερους χώρους για τη στάθμευση των τουριστικών λεωφορείων και των ενοικιαζόμενων αυτοκινήτων. Οι μόνοι χώροι που μπορούν να διατεθούν για επέκταση των υφιστάμενων εγκαταστάσεων του αερολιμένα, είναι οι χώροι που σήμερα χρησιμοποιούνται από την 126 Σμηναρχία Μάχης καθώς όλη η υπόλοιπη έκταση έχει σταδιακά παραχωρηθεί για την εξυπηρέτηση των αναγκών του "Νίκος Καζαντζάκης" και των ιδιωτικών εταιρειών.
Αν στα παραπάνω προσθέσουμε και το ενδιαφέρον του ΤΑΙΠΕΔ για την αξιοποίηση και διάθεση της δημόσιας γης σε ιδιώτες, τότε το αποτέλεσμα της ... εξίσωσης προκύπτει με ευκολία. H περιοχή άλλωστε θεωρείται "φιλέτο", με την αξιοποίησή της για άλλους σκοπούς να ήταν ουσιαστικά θέμα χρόνου...
Γιατί τώρα;
Στο ερώτημα που εύλογα προκύπτει περί της "αναγκαιότητας" και της "βιασύνης" των εμπλεκόμενων φορέων να μπει άμεσα "λουκέτο" σε μια στρατιωτική Μονάδα η απάντηση προκύπτει αβίαστα, αν συνδέσουμε τις εξελίξεις με το θέμα της κατασκευής νέου διεθνούς αεροδρομίου στη Κρήτη και συγκεκριμένα στο Καστέλι.
Η δύσκολη οικονομική συγκυρία σε συνδυασμό με την την έλλειψη ενδιαφέροντος από μεγάλες εταιρείες να επενδύσουν στην κατασκευή ενός νέου σύγχρονου αεροδρομίου που θα καλύπτει τις ανάγκες του νησιού, οδηγεί μοιραία το θέμα στις καλένδες, μετά από μια 10ετή και πλέον ανακίνηση του θέματος για πολιτική σπέκουλα όποτε πλησίαζαν οι εκλογές. Οι πάντες πλέον (εκτός ίσως από αυτούς που εξακολουθούν να έχουν συμφέροντα στην περιοχή) αντιλαμβάνονται ότι στα αμέσως επόμενα χρόνια οι ανάγκες θα πρέπει να καλυφθούν από τα υπάρχοντα αεροδρόμια της Κρήτης και κυρίως από τον αερολιμένα Ηρακλείου καθώς το αντίστοιχο των Χανίων έχει τους περιορισμούς της ταυτόχρονης παρουσίας της 115 ΠΜ και της Αμερικανικής Ευκολίας.
Για την περίπτωση του Ηρακλείου είναι γνωστό πως το αεροδρόμιο τους μήνες αιχμής λειτουργεί οριακά, ενώ η εξυπηρέτηση των εκατομμυρίων τουριστών γίνεται με σοβαρές δυσκολίες, καθώς οι υφιστάμενες εγκαταστάσεις δεν μπορούν να καλύψουν τις αυξημένες ανάγκες και τις απαιτήσεις των ξένων επισκεπτών.
Η επέκταση των εγκαταστάσεων του αερολιμένα εκεί που σήμερα λειτουργεί η 126 Σμηναρχία Μάχης είναι η λύση που προκρίνεται, καθώς το "Νίκος Καζαντζάκης" θα σηκώσει το μεγαλύτερο βάρος των αερομεταφορών του νησιού και για τα επόμενα ... πολλά χρόνια.
Στο ερώτημα που εύλογα προκύπτει περί της "αναγκαιότητας" και της "βιασύνης" των εμπλεκόμενων φορέων να μπει άμεσα "λουκέτο" σε μια στρατιωτική Μονάδα η απάντηση προκύπτει αβίαστα, αν συνδέσουμε τις εξελίξεις με το θέμα της κατασκευής νέου διεθνούς αεροδρομίου στη Κρήτη και συγκεκριμένα στο Καστέλι.
Η δύσκολη οικονομική συγκυρία σε συνδυασμό με την την έλλειψη ενδιαφέροντος από μεγάλες εταιρείες να επενδύσουν στην κατασκευή ενός νέου σύγχρονου αεροδρομίου που θα καλύπτει τις ανάγκες του νησιού, οδηγεί μοιραία το θέμα στις καλένδες, μετά από μια 10ετή και πλέον ανακίνηση του θέματος για πολιτική σπέκουλα όποτε πλησίαζαν οι εκλογές. Οι πάντες πλέον (εκτός ίσως από αυτούς που εξακολουθούν να έχουν συμφέροντα στην περιοχή) αντιλαμβάνονται ότι στα αμέσως επόμενα χρόνια οι ανάγκες θα πρέπει να καλυφθούν από τα υπάρχοντα αεροδρόμια της Κρήτης και κυρίως από τον αερολιμένα Ηρακλείου καθώς το αντίστοιχο των Χανίων έχει τους περιορισμούς της ταυτόχρονης παρουσίας της 115 ΠΜ και της Αμερικανικής Ευκολίας.
Για την περίπτωση του Ηρακλείου είναι γνωστό πως το αεροδρόμιο τους μήνες αιχμής λειτουργεί οριακά, ενώ η εξυπηρέτηση των εκατομμυρίων τουριστών γίνεται με σοβαρές δυσκολίες, καθώς οι υφιστάμενες εγκαταστάσεις δεν μπορούν να καλύψουν τις αυξημένες ανάγκες και τις απαιτήσεις των ξένων επισκεπτών.
Η επέκταση των εγκαταστάσεων του αερολιμένα εκεί που σήμερα λειτουργεί η 126 Σμηναρχία Μάχης είναι η λύση που προκρίνεται, καθώς το "Νίκος Καζαντζάκης" θα σηκώσει το μεγαλύτερο βάρος των αερομεταφορών του νησιού και για τα επόμενα ... πολλά χρόνια.
Η 11η Μοίρα Κατευθυνόμενων Βλημάτων
Το "λουκέτο" στην 126 Σμηναρχία Μάχης ανατρέπει τα δεδομένα που ισχύουν σήμερα σε σχέση με τις αεροπορικές βάσεις του νησιού αλλά και του νομού Ηρακλείου. Όπως είναι γνωστό, πέρα από την 126 Σμηναρχία Μάχης, στο Ηράκλειο λειτουργεί η 133 Σμηναρχία Μάχης στο Καστέλι απ' όπου μάλιστα εκτελούνται και καθήκοντα Readiness, αλλά και το Αεροπορικό Απόσπασμα Τυμπακίου. Με το κλείσιμο της 126 ΣΜ, ένα μέρος του προσωπικού αναμένεται να διατεθεί στις υπόλοιπες Μονάδες του νησιού, για την κάλυψη των αναγκών τους.
Το μεγάλο ζήτημα που προκύπτει έχει να κάνει με την τύχη της 11ης Μοίρας Κατευθυνόμενων Βλημάτων, η οποία αξιοποιεί το σύστημα S-300. Σύμφωνα με τις πληροφορίες του defenceline.gr, η λύση που προκρίνεται αυτή τη στιγμή είναι η μετακίνηση της 11ης ΜΚΒ στις εγκαταστάσεις όπου λειτουργούσε παλιότερα η ΜΟΜΑ, δίπλα από τη Σχολή Εφέδρων Αξιωματικών Πεζικού, σε μικρή δηλαδή απόσταση από τον χώρο όπου βρίσκεται σήμερα, αφού η ΣΕΑΠ γειτνιάζει με το αεροδρόμιο του Ηρακλείου!
Το "λουκέτο" στην 126 Σμηναρχία Μάχης ανατρέπει τα δεδομένα που ισχύουν σήμερα σε σχέση με τις αεροπορικές βάσεις του νησιού αλλά και του νομού Ηρακλείου. Όπως είναι γνωστό, πέρα από την 126 Σμηναρχία Μάχης, στο Ηράκλειο λειτουργεί η 133 Σμηναρχία Μάχης στο Καστέλι απ' όπου μάλιστα εκτελούνται και καθήκοντα Readiness, αλλά και το Αεροπορικό Απόσπασμα Τυμπακίου. Με το κλείσιμο της 126 ΣΜ, ένα μέρος του προσωπικού αναμένεται να διατεθεί στις υπόλοιπες Μονάδες του νησιού, για την κάλυψη των αναγκών τους.
Το μεγάλο ζήτημα που προκύπτει έχει να κάνει με την τύχη της 11ης Μοίρας Κατευθυνόμενων Βλημάτων, η οποία αξιοποιεί το σύστημα S-300. Σύμφωνα με τις πληροφορίες του defenceline.gr, η λύση που προκρίνεται αυτή τη στιγμή είναι η μετακίνηση της 11ης ΜΚΒ στις εγκαταστάσεις όπου λειτουργούσε παλιότερα η ΜΟΜΑ, δίπλα από τη Σχολή Εφέδρων Αξιωματικών Πεζικού, σε μικρή δηλαδή απόσταση από τον χώρο όπου βρίσκεται σήμερα, αφού η ΣΕΑΠ γειτνιάζει με το αεροδρόμιο του Ηρακλείου!
Ιστορία
Το Αεροδρόμιο Ηρακλείου ξεκίνησε τη λειτουργία του το 1946 ως Αεροπορική Βάση με μεταφορά αντίστοιχων δραστηριοτήτων από το Αεροδρόμιο Μάλεμε. Από το 1949 ίσχυσε νέα οργάνωση για τη Α.Β.Η και μετονομάστηκε σε Αεροπορικό Απόσπασμα, υπαγόμενο από τον Απρίλιο του 1950, στην Αεροπορική Βάση Φαλήρου. Με το Διάταγμα της 24ης Φεβρουάριου 1951 αναβαθμίζεται σε ανεξάρτητη Α.Β.Η υπό το Γενικό Επιτελείο Αεροπορίας. Στις 20 Αυγούστου του 1953 η Α.Β.Η. ονομάζεται 126 Σμηναρχία Αεροπορικής Βάσης (ΣΑΒ) υπό τον έλεγχο του τότε Αρχηγείου Αεροπορικού Υλικού. Την ίδια περίοδο χρησιμοποιήθηκε ως κέντρο εκπαίδευσης στρατευσίμων Διοικητικών ειδικοτήτων. Στο τέλος του 1967 υπήχθη στο ΑΤΑ ως ανεξάρτητη ΣΑΒ και τον Ιούλιο του 1974 μετονομάστηκε σε 126 Σμηναρχία Μάχης έχοντας υπό τη Διοίκησή της το Αεροπορικό Απόσπασμα Τυμπακίου και από το 1987 το Αεροπορικό Απόσπασμα Καρπάθου.
Στη Mονάδα δεν υπήρχαν αεροπλάνα έως την εισβολή στην Κύπρο το 1974. Την 20η και 21η Ιουλίου 1974 αεροσκάφη F-5A Freedom Fighter της 111ΠΜ, F-4E Phantom της 117ΠΜ προσγειώνονται στο Α/Δ Ηρακλείου, με σκοπό να υποστηρίξουν τις επιχειρήσεις στην Κύπρο.
Aπό το 1975 κατασκευάζονται καταφύγια αεροσκαφών και αναβαθμίζεται το αεροδρόμιο. Από τότε και μέχρι τον Ιούλιο του 1989 αποτελούσε σταθμό ευκαιριακών μετασταθμεύσεων.
Τον Ιούλιο του 1989 στη Μονάδα εντάχθηκε η 334 ΜΠΚ, με αφη F-1CG η οποία επιχειρούσε μέχρι τη στιγμή που διακόπηκε η λειτουργία της, τον Ιούλιο του 2000. Στις 24/2/05 εντάχθηκαν στη Μονάδα, προερχόμενα από 138ΣΜ, η 11η ΜΚΒ, η 12η ΜΚΒ, το ΚΔΕ S-300 PMU-1, καθώς και το Σμήνος TOR-M1 της 438 ΜΑΦ.
Στις 8-12-06 με απόφαση του ΓΕΑ συγκροτείται μία Μοίρα Κ/Β (11η ΜΚΒ) που προήρθε από τη συγχώνευση των Μοιρών 11ης ΜΚΒ, 12ης ΜΚΒ, ΚΔΕ S-300 και του Σμήνους TOR- M1 της 426 ΜΑΦ, η οποία είναι εντεταγμένη Μοίρα και υπάγεται διοικητικά στην 126 ΣΜ και επιχειρησιακά στο ΑΤΑ.
Η Μονάδα λόγω της γεωγραφικής της θέσης αποτελεί ενδιάμεσο σταθμό ανεφοδιασμού και επανεξυπηρέτησης πολεμικών και μεταφορικών αφων ξένων χωρών, καθώς και διάσημων ακροβατικών σμηνών, όπως οι Red Arrows και οι Frecce Tricolori.
Για την εκτέλεση της αποστολής της η Μονάδα συνεργάζεται στενά και αλληλοϋποστηρίζεται από την Υπηρεσία Πολιτικής Αεροπορίας. Η ΥΠΑ ασκεί τον έλεγχο εναέριας κυκλοφορίας όλων των αφών πολιτικών και πολεμικών. Για τις προσγειώσεις-απογειώσεις των αφών της ΠΑ χρησιμοποιείται ο διάδρομος του αεροδρομίου "Νίκος Καζαντζάκης".http://defenceline.gr/
Το Αεροδρόμιο Ηρακλείου ξεκίνησε τη λειτουργία του το 1946 ως Αεροπορική Βάση με μεταφορά αντίστοιχων δραστηριοτήτων από το Αεροδρόμιο Μάλεμε. Από το 1949 ίσχυσε νέα οργάνωση για τη Α.Β.Η και μετονομάστηκε σε Αεροπορικό Απόσπασμα, υπαγόμενο από τον Απρίλιο του 1950, στην Αεροπορική Βάση Φαλήρου. Με το Διάταγμα της 24ης Φεβρουάριου 1951 αναβαθμίζεται σε ανεξάρτητη Α.Β.Η υπό το Γενικό Επιτελείο Αεροπορίας. Στις 20 Αυγούστου του 1953 η Α.Β.Η. ονομάζεται 126 Σμηναρχία Αεροπορικής Βάσης (ΣΑΒ) υπό τον έλεγχο του τότε Αρχηγείου Αεροπορικού Υλικού. Την ίδια περίοδο χρησιμοποιήθηκε ως κέντρο εκπαίδευσης στρατευσίμων Διοικητικών ειδικοτήτων. Στο τέλος του 1967 υπήχθη στο ΑΤΑ ως ανεξάρτητη ΣΑΒ και τον Ιούλιο του 1974 μετονομάστηκε σε 126 Σμηναρχία Μάχης έχοντας υπό τη Διοίκησή της το Αεροπορικό Απόσπασμα Τυμπακίου και από το 1987 το Αεροπορικό Απόσπασμα Καρπάθου.
Στη Mονάδα δεν υπήρχαν αεροπλάνα έως την εισβολή στην Κύπρο το 1974. Την 20η και 21η Ιουλίου 1974 αεροσκάφη F-5A Freedom Fighter της 111ΠΜ, F-4E Phantom της 117ΠΜ προσγειώνονται στο Α/Δ Ηρακλείου, με σκοπό να υποστηρίξουν τις επιχειρήσεις στην Κύπρο.
Aπό το 1975 κατασκευάζονται καταφύγια αεροσκαφών και αναβαθμίζεται το αεροδρόμιο. Από τότε και μέχρι τον Ιούλιο του 1989 αποτελούσε σταθμό ευκαιριακών μετασταθμεύσεων.
Τον Ιούλιο του 1989 στη Μονάδα εντάχθηκε η 334 ΜΠΚ, με αφη F-1CG η οποία επιχειρούσε μέχρι τη στιγμή που διακόπηκε η λειτουργία της, τον Ιούλιο του 2000. Στις 24/2/05 εντάχθηκαν στη Μονάδα, προερχόμενα από 138ΣΜ, η 11η ΜΚΒ, η 12η ΜΚΒ, το ΚΔΕ S-300 PMU-1, καθώς και το Σμήνος TOR-M1 της 438 ΜΑΦ.
Στις 8-12-06 με απόφαση του ΓΕΑ συγκροτείται μία Μοίρα Κ/Β (11η ΜΚΒ) που προήρθε από τη συγχώνευση των Μοιρών 11ης ΜΚΒ, 12ης ΜΚΒ, ΚΔΕ S-300 και του Σμήνους TOR- M1 της 426 ΜΑΦ, η οποία είναι εντεταγμένη Μοίρα και υπάγεται διοικητικά στην 126 ΣΜ και επιχειρησιακά στο ΑΤΑ.
Η Μονάδα λόγω της γεωγραφικής της θέσης αποτελεί ενδιάμεσο σταθμό ανεφοδιασμού και επανεξυπηρέτησης πολεμικών και μεταφορικών αφων ξένων χωρών, καθώς και διάσημων ακροβατικών σμηνών, όπως οι Red Arrows και οι Frecce Tricolori.
Για την εκτέλεση της αποστολής της η Μονάδα συνεργάζεται στενά και αλληλοϋποστηρίζεται από την Υπηρεσία Πολιτικής Αεροπορίας. Η ΥΠΑ ασκεί τον έλεγχο εναέριας κυκλοφορίας όλων των αφών πολιτικών και πολεμικών. Για τις προσγειώσεις-απογειώσεις των αφών της ΠΑ χρησιμοποιείται ο διάδρομος του αεροδρομίου "Νίκος Καζαντζάκης".http://defenceline.gr/
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου